Het maakproces van Moeder Aarde

Gebruikte techniek: casten in een dichte mal, verloren was-techniek.

Casten is het vormen van glas in een mal in een glasoven. Dit kan zowel in een dichte mal als in een open mal. Casten gebeurt bij hogere temperaturen dan fusen, omdat het glas vloeibaar genoeg moet worden om de mal in te kunnen stromen en zich in de mal goed naar de mal te kunnen vormen. Casten is een warmglas-techniek.

Bij Moeder aarde “Bergen werk” is gebruik gemaakt van zowel casten in een dichte mal, verloren was-techniek, als casten in een open mal, verloren was-techniek.

Ik wil een beeld van glas maken die een geode (holle steen met hierin uitgekristalliseerde mineralen) in zich draagt. Er kan in de buik van Moeder aarde gekeken worden. Hiervoor moet ik het wassen beeld op gaan bouwen rond de buikopening.

1. De buikopening wordt dus eerst gemaakt. Hiervoor dek ik de buitenkant van de betreffende geode af met huishoudfolie.
3. Ik haal de geode uit de klei.
5. Ik haal het gipsmodel uit de klei.
7. Ik giet vloeibare was over het gipsmodel.

9. Ik haal het gipsmodel uit de was.
11. Ik boetseer een vrouwenfiguur om het wasmodel van de holte.
13. Van één helft maak ik een open mal. Hiervoor bouw ik om die helft een wal, zodat ik een “container” krijg.
15. Na het uitharden van de gips-silica verwijder ik de wal en draai het gips-silica-blok om. Ik stoom de was eruit (verloren was methode) en bepaal de inhoud. Na droging is de mal klaar om in de oven te plaatsen.
17. Na het stoken verwijder ik de mal en maak het glas goed schoon. Ik heb nu de gekleurde helft van het beeld.
19. Deze tweede helft boetseer ik vast aan de glashelft.
22. Na het ovenproces hak ik het glazen beeld voorzichtig uit de mal.
2. Ik duw de geode in een stuk zachte klei.


4. Ik vul de ontstane kleiholte met gips.
6. Ik maak met klei een walletje om het gipsmodel.
8. Als de was afgekoeld en hard is, verwijder ik het kleiwalletje.
10. Het wasmodel van de buikholte voor de geode is nu klaar.
12. Ik snij het wasmodel doormidden.
14. Ik giet een gips-silica-mengsel over de was in de “container”.
16. Ik vul de mal gedeeltelijk met gekleurd glas en plaats een pot met het overige glas boven de mal.
18. Ik neem de tweede helft van het wasmodel.
20. Ik maak een bekisting. Ik maak nu een gesloten mal.
21. De gesloten mal de oven in.
23. Ik verwijder het vulkanaal met vulopening en werk de zaagsporen netjes af.

Terug naar het overzicht